GB: iskalla trender
FjolÃ¥rets lansering av ”Gräddglass med smak av världen” var den största välgärning inom en svensk glass-sfär pÃ¥ senare Ã¥r. Sia glass sticker ut pÃ¥ en marknad som alltför länge präglats av tomgÃ¥ng och bristande inspiration.
Foto: Ã…sa Dahlgren
Förra tisdagens höll Sia Glass sin årliga presentation av årets nya glassmaker på Paul & Norbert och jag missade alltsammans. Istället för att smaka har jag fått nöja mig med att läsa om hur fjolårets succéer Dulce de Leche och Meringue Lemoncurd har fått sällskap av två nyheter: Lapponica Lakka och Arabica Colcafé.
Hjortron och kaffe känns kanske inte som de mest innovativa smakerna, men ger ändÃ¥ fog för förväntan – somliga av de smaker som kom i fjol var ju inte heller särskilt revolutionerande pÃ¥ pappret men visade sig hÃ¥lla mer än väl, med Santander Cacao som den största positiva överraskningen (och, för ordningens skull, bleka Almond Anisette som den största negativa).
Själv hade jag hoppats pÃ¥ nÃ¥gon sorts cassatavariant (visst är världen redo för en comeback?) eller nÃ¥got med körsbär i centrum (fortfarande en obegripligt underskattad smak pÃ¥ vÃ¥ra breddgrader, och det gäller inte bara i glassammanhang). Eller kanske rentav en flirt med de nya trender som det rapporterades om frÃ¥n glassmässan i Rimini – glass med risgryn och annat pÃ¥hittigt. Ã… andra sidan ger det oss som gärna fuskar med egen glasstillverkning nÃ¥got att göra i vÃ¥r.
Och det är trevligt att få höra att en sötmabomb som Dulce de Leche säljer så bra. Många glasstillverkare tycks ju tro att folk helst av allt vill ha fett- och sockerfri glass med smak av klöver och smällbär, när vi egentligen sitter och suktar efter kolastinn Mövenpick eller de där pint size-förpackningarna med Mars- och Snickersglass som fanns för några år sen.
Men att det dröjde till 2006 innan nÃ¥gon gav oss en sÃ¥ när fullvärdig ersättare till sorgligt avpolletterade Mövenpick-drömmen Caramelita förbryllar. När Ben & Jerry och Häagen-Dasz enkelt plockar andelar av den svenska glassmarknaden pÃ¥ att erbjuda fullspäckade och i varje bestÃ¥ndsdel onyttiga ljuvligheter som Phish Food och Dublin Mudslide är det ju snarast ofattbart att ingen plockat upp handsken tidigare.”
Gästbloggare Peter Mikkelsen konsumerar oerhörda mängder glass. Oavsett om den är hemkokt och inspirerad av en lakritsdrink han läst om i en blogg eller om den är inköpt i en nyhittad litet glassaffär i SoFo ser Peter till att den förtärs.
4 kommentarer